Galeria Osterwy, Via AliNina, VI+

Galeria Osterwy to pionowe urwisko skalne wznoszące się na zachodnich stokach grani ciągnącej się, od wierzchołka Osterwy (1980 m n.p.m.) w kierunku południowo-zachodnim. Galerię tworzą trzy turnie: Lewa, Środkowa i Prawa wyraźnie widoczne z drogi wiodącej do schroniska Przy Popradzkim Stawie dnem Doliny Mięguszowieckiej. I właśnie dzięki bliskości i łatwości dostępu oraz doskonałej jakości skały, ściany Galerii Osterwy pokrywa dziś gęsta siatka dróg. Pełny wykaz dróg dostępny jest na niezastąpionej stronie tatry.nfo.sk.

Opisywana droga Via AliNina” VI+ wiedzie lewym skrajem zachodniej ściany Lewej Turni i jest doskonałą propozycją na pierwszą sportową drogę do przebycia w Tatrach. Krótkie „skałkowe” wyciągi, stałe punkty asekuracyjne w trudnościach, gotowe stanowiska, dobra asekuracja z kostek i małych i średnich mechaników, no i creme de la creme wspinania, czyli płytowe krawądki z oblakami, przewieszenie, rajbungi i techniczne rysy – oto ViaAliNina. Przydaje się wcześniejsze rozwspinanie w granicie, choćby na pobliskiej drodze Pavlín – Kráčalík, V+.

1. Droga: Via AliNina” VI+

Przebieg drogi „Via AliNina”, VI+. Widok z podejścia pod ścianę Lewej Turni.

2. Sprzęt: zestaw standardowy (bez haków i młotka)

3. Podejście: 1h15min

Od parkingu u wylotu Doliny Mięguszowieckiej, drogą asfaltową wiodącą do schroniska przy Popradzkim Stawie docieramy (45 min, znaki niebieskie) do żółto znakowanego szlaku prowadzącego do Tatrzańskiego Cmentarza Symbolicznego (10 min). Z pod kapliczki kierujemy się na prawo i za drewnianym ogrodzeniem wyraźną ścieżką wiodącą przez kosówki osiągamy piarg, którym za kopczykami podchodzimy pod ścianę Lewej Turni (15-20 min).

Tatrzański Cmentarz Symboliczny – kapliczka. Początek ścieżki wiodącej pod ścianę. Widok na drogę podejścia piargiem.

4. Opis drogi: 2h

Start kominem z blokami (II+). Na wysokości drugiego bloku, trawers w prawo (IV) i wprost do góry do podstawy lekko przewieszonej płyty (V).

Pierwszy wyciąg; kominek startowy i płyta doprowadzająca pod okapik.

Lekko wywieszoną płytą do jej przełamania (VI+) i dalej wprost do jej końca (V+/VI) pod wyraźny okapik (stanowisko).

Widok ze stanowiska nr 1.

Drugi wyciąg zaczynamy od przejścia rysą okapiku (VI) wznoszącego się bezpośrednio nad stanowiskiem.

Via AliNina - stanowisko nr 1 i przewieszka na drugim wyciagu

Okapik nad pierwszym stanowiskiem na drodze Via AliNina VI+. Drugi wyciąg staruje wyraźną rysą. Zdjęcie wykonane z pobliskiej drogi Pavlín – Kráčalík, V+

Po wyjściu nad okapik, przez wygodne stopnie w poziomej rysie wchodzimy w połogą płytę. Trawers lekko w prawo (VI) i dalej w lewo w górę, kolejną, wyższą rysą w poprzek płyty (IV) do lewego jej skraja. W górę obłym filarkiem (V+/VI) na wygodne stanowisko.

Końcówka płyty na drugim wyciągu.

Trzeci wyciąg startuje wprost płytami (VI) wyprowadzającymi na lewo od wyraźnego dzioba skalnego.

Końcówka płytkim kominkiem (IV+) na kulminację Lewej Wieży.

Tuż pod kulminacją Lewej Turni Galerii Osterwy.

5. Zejście: 15 min

Omijamy od prawej bloki na kulminacji Lewej Turni i docieramy do żlebu, którym bez trudności u podstawy północnej ściany schodzimy do podstawy ściany. Druga możliwość to zjazd na północ, bezpośrednio do żlebu (55 m). Stanowisko zjazdowe wyposażone jest w dwa ringi i dwie pętle. Zjechać można również na linie pojedynczej, z wykorzystaniem stanowiska pośredniego w połowie zjazdu (dwa ringi + maillon, na projekcie drogi). Żlebem w dół pod zachodnią ścianę 5 min.