Próg Kotła Kościelcowego, „Kochańczyk”, II

Próg Kotła Kościelcowego wraz z pobliskimi, krótkimi, lodospadami powstającymi zimą nad Zmarzłym Stawem cieszy się dużą popularnością, zwłaszcza u osób zaczynających swoją przygodę ze wspinaniem zimowym.  Jedną z prostszych i najczęściej pokonywanych jest droga Kochańczyka w lewej części progu.

1. Droga: Kochańczyk, II

2. Sprzęt: zestaw standardowy plus 2-3 igły do traw

3. Podejście: Czas podejścia: 1h20min

Czas podejścia zależy od warunków śniegowych i przetarcia dojścia w rejon Czarnego Stawu Gąsienicowego. W razie zagrożenia lawinowego pamiętać należy o obejściu dołem stoków Małego Kościelca. Od progu Czarnego Stawu idziemy wprost przez zamarznięty staw, a następnie podchodzimy zaśnieżonym piargiem pod Próg Kościelcowy, na lewo od wylotu komina Drewnowskiego.

4. Opis drogi: Czas: 2h

Start w drogę Kochańczyka, II

Droga Kochańczyka zaczyna się u wylotu depresji w lewej części ściany. Podchodzimy kilkanaście metrów stromym śniegiem pod spiętrzenie filara ograniczającego depresję z prawej strony (stanowisko 1). Wspinamy się przez niewielkie prożki (II) trzymając się osiowej, trawiastej części depresji poprzetykanej blokami. Wyciąg (można go podzielić na dwa krótsze) kończy się u podstawy skalnego spiętrzenia (wygodne stanowisko nr 2).

Na stanowisku – widok w dół, na pierwszy wyciąg.

Dalej droga odbija lekko w lewo i ciągiem wyraźnych depresji, klucząc między większymi blokami (I-II) wchodzi na grzędę Kościelcowego Progu. W połowie jej wysokości dobry stan z solidnych kosówek.

Ściana Granatów widoczna ze stanowiska nr 2.

Ostatni wyciąg podprowadza pod niewielką ściankę (II) powyżej której osiągamy spłaszczenie dolnych partii Kotła Kościelcowego, skąd po 25 metrach bez trudności dochodzimy pod skalny próg ze stałym stanowiskiem zjazdowym (3 haki, wiele starych pętli).

5. Zejście: 1h

Ze stanowiska zjeżdżamy (50 m) do żlebu ograniczającego od lewej ścianę i schodzimy do jej podstawy. W razie dużego zagrożenia lawinowego jest to jedyny, w miarę bezpieczny sposób wydostania się ze ściany. Inny patent, polega na przetrawersowaniu w lewo dolnych partii Kotła Kościelcowego (lawiniasto!!) i dotarcie do Czarnej Wanty, a następnie dalej w rejon Zmarzłego Stawu. Od podnóża ściany do Murowańca schodzimy analogicznie jak to opisano w pkt. 3.

6. Uwagi:

Z uwagi na niewielką długość dróg na ścianie Progu Kotła Kościelcowego oraz możliwość szybkiego dotarcia zjazdami do jej podstawy warto połączyć przejście drogi Kochańczyka z innymi drogami np: pobliską drogą Klisia (IV), czy też drogą Niemca (IV+).